virtual friends

Monday 5 October 2015

trip bajet ciput ke tanah jawa : persediaan

hai awak-awak semua.

hari tu - 4 september 2015 bersamaan 20 zulkaedah 1436 - hari jumaat & penghulu segala hari - sekali lagi aku menyandang backpack seberat 50liter untuk trip yang seterusnya. 

ke mana plak ko kali ni? 

ke mana lagi, ke indonesia la kita!

makanya, hashtag (#keindonesiakekita) serta merta activated.

ada orang tanya aku - ko ni memang suka pergi indon ye, ade buah hati kat sana eh!

alololo comeinya soalan, i like.

sebenarnya, punca orang suka tanya macam tu sebab every year aku asyik pegi sana jer.

ini semua salah pak tony la, sape suruh dia offer free seats? ji hyo pon salah, sape suruh dia ajak aku? haha, matilanak tak mengaku salah sendiri. 

hokey, ini jawapan ikhlas dari aku.

bila masuk dunia travel, aku tak kesah pergi ke mana sekalipon. ape yang penting, hasil pengisian selepas balik travel. kalo positif aku praktikkan dalam kehidupan seharian dan begitulah sebaliknya. selain dari tu, mencari kelainan pon ye jugak. kadang-kadang ada something yang kita takde tapi di negara lain ade.

kalo diikutkan, ade banyak lagi jawapan-jawapan lain yang aku nak share. tapi bila pikir balik, tak payah la. lagi pon tu bukan topik hangat untuk this entry kan?

seperti biasa, my travelmate masih lagi ji hyo. 

this is last trip with her. inshaallah hujung bulan november nanti ji hyo akan kawen. dia sendiri pon tak percaya.

memula aku happy bila dapat tahu tapi sedih pon ade. nampak gayanya aku hilang sorang lagi kawan yang sama-sama suka travel. lepas ni kena la buat iklan misi mencari travelmate baru. nak lagi mencabar, maybe aku akan try buat trip solo.

erm, nampak menarik dan boleh dipertimbangkan. tengok macam mana nanti sebab ape-ape pon, point utamanya kena mintak izin dengan parent aku dulu. tu kuasa veto yang tak dak sape boleh lawan :-) 
jakarta - jogjakarta - bandung
trip kali ni kitaorang akan ke tiga provinsi dalam kepulauan tanah jawa (transjava). start dari jakarta dan berakhir di bandung selama 5hari 4malam. kitaorang ni jenis travel lite-lite jadi takde nak cover semua tempat serentak. ingat, realitinya ko tu manusia bukannya robot, ahaks!

sebelum tu, kenape trip ni namanya trip bajet ciput?

sebab aku punya bajet memang ciput yang amat.

asalnya aku dah buat saving - kira lepas sangat kalo nak shopping sakan dekat bandung. unfortunately, hujung bulan 8 ari tu tetibe kena get ready duit untuk lawyer. korek punya korek, still not enough. nak tak nak, terpaksa aku pecahkan tabung travel. sedih wei.

cerita kedua plak terjadi dalam pertengahan bulan 7. masa ke giant, aku dah tengok currency sejuta rupiah lebih kurang RM286++. consider murah tu. aku sendiri pon tak tau kenape masa tu malas nak tukar. konon nak tunggu lagi murah. sekali amek ko bila RM jatuh, mencanak naiknya ke RM307. mak aih, rase macam nak cancel trip je.

lepas dah cool, baru aku pikir betui-betui. mengenangkan betapa sayangnya nak burn tiket murah semata-mata tak cukup duit, aku decide tetap nak teruskan. aku pujuk hati sendiri - duit boleh dicari, flite tiket murah belum tentu coming soon boleh dapat :p

persediaan
dua minggu sebelum pergi barulah aku terhegeh-hegeh tengok jadual keretapi. masing-masing sibuk dengan kerja. ji hyo dalam masa yang sama tengah buat preparation majlis tunangnya. langkah selamat, aku offer diri untuk setelkan. aku siap balik keje lewat tau sampaikan boss aku pon pelik tengok. siap perli lagi. aku pon tak nak kalah menjawab pulak tu, haha, kuang ajo punya anak buah.

untuk train ticket, nanti aku buat special entry.

part accomodation takde masalah sangat. begitu juga dengan travel insurance. semua tu boleh buat pelan-pelan beberapa hari sebelum bertolak. kebiasaannya bila nak travel, aku akan study lebih kurang beberapa blog untuk dapatkan info. at least kat sana nanti tak kena scam dan terkontang-kanting tak tau mana hala tuju nak pegi.

secara kasarnya, ini itinerary ringkas yang kitaorang plan :
day 1 : sampai di jakarta & sightseeing
day 2 : continue sightseeing around jakarta. malam naik train ke jogjakarta
day 3 : day trip at jogjakarta. malam naik train ke bandung
day 4 : arrive at bandung. sightseeing & shopping time!
day 5 : sambung shopping. petang balik malaysia

nampak padat kan. takpe belasah je, sekali sekala travel macam gini la rupenya.

masing-masing jugak dah setuju untuk trip ni just hire supir di bandung memandangkan kitaorang nak ke tangkuban perahu & kawah putih. manakala bagi tempat lain, kitaorang akan guna public transport seperti bas, angkutan, bajaj (hanya di jakarta) atau jalan kaki.

ade berita sedih seminggu sebelum kami nak pergi - ayah ji hyo meninggal, dah la weekend tu dia nak bertunang. Allah, aku tak tau nak kata apa. masuk je bab mak ayah ni aku sendiri pon sensitip. jalan penyelesaian yang terbaik, aku cakap dengan ji hyo jangan pikir sangat pasal trip ni. ade rezeki kita pergi. takde sudah even kitaorang dah banyak keluar duit.

the final decision kitaorang setuju nak pergi. itu pon ji hyo tanya aku dulu.

kalo aku tak pergi, ko pergi tak?

aku : tak la wei. mak ayah aku awai-awai dah cakap tak boleh. depa lagi sanggup burn semua.

aku sebenarnya nak sangat pergi. family aku pon ok. cuma tunang aku ni ha, kejap bagi kejap tak.

pulak.

nak aje aku lesing tunang dia, haha. belom kawen dah jadi king control. 

ji hyo pernah cakap tunang dia tak suka tengok dia travel. susah kan kalo orang tak faham minat kita.

aku : ko bincang la elok-elok dengan dia. kalo aku jadi ko aku pergi je. balik nanti baru sambung gaduh. 

keh keh keh, gelak setan. nampak tak hasutan secara halus aku cuba bagi. 

sebenarnya kalo melibatkan bab tunang ni memang susah sket kaedahnya. ye la kita ni akan kawen dan hidup dengan dia - jadi hati dia kena jaga jugak - kiranya sebelum kawen dah gaduh isu remeh temeh, indirectly boleh bagi kesan buruk dalam perhubungan.

betul. aku sendiri pon tak nafikan. cuma aku rase annoying dengan cara tunang dia. hari tu masa kitaorang travel ke aceh pon dia bising jugak tak bagi pergi, alahai.

dipendekkan cerita, entah ape janji manis yang ji hyo ayat dekat tunang dia, berjayalah dia dilepaskan. itu pon dekat sana bergaduh okeh! 

si pria merajuk. modus operandi sebab ji hyo tak call jerrrr. aiseyman, camna ji hyo nak call - simcard pon tak beli lagi. cuba bawak bersabar sket. dah satu keje ji hyo kena pujuk bagai. if aku dalam situasi cenggini, lantak ko la, balik mesia nanti baru pujuk. malas aku nak serabutkan kepala hotak.

dek kerana aku bawak sejuta rupiah je untuk trip ni, aku aktifkan kad bank. kena stand by, takut kat sana over bajet nanti.

for those pemegang kad CIMB, ini satu kelebihan. dekat indonesia ade CIMB - lebih dikenali sebagai CIMB niaga. tak perlu risau, berlambak aku nampak kat mana-mana. menariknya tiada caj yang tersembunyi untuk pengeluaran duit. 

ade dua cara untuk aktifkan kad samada melalui cimb clicks atau ATM. sebarang maklumat lanjut, sila dapatkan info di CIMB yang berdekatan anda.
pergi dua beg balik beranak jadi tiga
last but not least, jangan ke mana-mana. nantikan sambungan kisah pengembaraan kitaorang yang tak seberapa ni. kemungkinan besar amek masa lama sket nak up new entry. aku ingat nak draft siap-siap dulu. harapnya juga mood menaip pon ok. kalo tidak, itu yang sampai berbulan nak siap, aiigggoooo~~

No comments:

Post a Comment