virtual friends

Friday 30 October 2015

tempat penginapan murah di langkawi : island time motel


suasana di pekan kuah jauh berbeza dengan pantai chenang. seperti yang diketahui, pantai chenang lebih happening pada waktu malam. silap-silap boleh fenin tengok.

kawasan pekan kuah ni nak kata sunyi sangat pon tak even kedai-kedai cokelat dan pinggan mangkuk tutup awal. ye ke tutup awal? 

kalau dulu, 5-10 tahun lepas, ya depa tutup awal. sekarang aku tak sure. kebetulan petang tu kitaorang dah cari makanan kat pasar malam. so, malam malas nak keluar lagi. just lepak dalam bilik.

nama tempat penginapan kitaorang di pekan kuah ialah island time motel. saje je aku book thru agoda atas keinginan nak try guna website ni. sebelum ni kalo travel aku tak pernah amek port pasal tempahan accomodation. biasanya ji hyo punya keje. macam ari tu aku ke medan, aminah yang handle.

island time motel takde la betul-betul terletak di area shop lot pekan kuah tu. motel ni dekat kawasan kompleks pekan rabu langkawi dan berhampiran dengan de baron resort langkawi.

selepas melalui pengalaman stay kat sini, jom baca ulasan versi aku.

#1. merupakan lokasi yang strategik untuk kaki shopping & kaki perabih duit. kedudukannya betul-betul berhadapan dengan rams home decor iaitu salah satu duty free shopping centre di langkawi. kiranya rams (nama glamer) ni sama taraf dengan haji ismail group.

#2. harga bilik yang murah iaitu RM70 per nite include breakfast dan agoda service charge. kalo walk in, mahal plak depa ketuk. harga sebuah bilik boleh mencecah sampai RM120++. terkejut aku dengar. kalo camtu baiklah duduk de baron resort - lagi puas hati. tak silap aku dekat sini ade juga bilik style dormitory.

#3. as usual, breakfast sama macam hostel/guesthouse yang lain dan self service. kitaorang tak makan pon sebab pagi-pagi bute dah keluar jogging. semangat kan? :p

#4. wifi service provided dan paling best, laju giler ko. makin galak aku layan race start running man sampai dua pagi. itu pon akhirnya paksa diri sendiri suruh masuk tido.

#5. now, masuk point yang tak best tentang motel nie. pertama sekali nak bagitau, aircond bilik kitaorang bocor. nak pindah bilik lain malas dah. takpe boleh dimaafkan lagi.

#6. paling aku tak boleh terima, bab keselamatan yang tak berapa selamat. 

begini ceritanya, aku pendekkan. 

masa dapat bilik, baru aku perasan takde sliding lock dari dalam. hanya boleh lock tombol pintu sahaja. sudah, mula la macam-macam perkara negatip kitaorang pikir. kebetulan hari tu guest tak berapa ramai kecuali sorang minah salleh yang kitaorang terserempak masa check in tadi. 

motel ni hak milik orang pakistan. staff ade dua orang sahaja dan kedua-duanya lelaki. sorang tu pioorr orang pakistan dan sorang lagi asal dari terengganu. nak dijadikan cerita, anak sedara owner pon ada sama. dia kata saje datang jalan-jalan ke langkawi. tengah-tengah borak sempat lagi dia kutuk airasia.

I don't want take airasia flight again. very dangerous

what do u mean very dangerous?

very dangerous, very dangerous. landing time

aku buat-buat paham ape yang dia nak sampaikan. mesti masa touch down dia dapat pengalaman yang tak best tu. malas nak panjang cite aku diam sudah. adat la, ade masanya touch down ni smooth, kadang-kadang terhentak. aku marah gak bila dia kutuk kapai terbang kesayangan aku ni. 

marah ni marah!

punca aku jadi sembang dengan dia sebab aku turun awal dekat lobi. masa ni tengah tunggu kawan aku bersiap. tiba-tiba dia hulur handphone kat aku.

give me your number. I'm just want to be friend with you

aku macam terkedu kejap. tengah pikir ape ayat yang sesuai tak nak bagi no. phone dekat dia. masalahnya dia pushy bila aku tak amek handphone tu. 

give me your number. do u have whatsapp right? don't get me wrong, just friends.

hello bro, macam ni ke cara ko mintak no phone orang? 

ni dalam hati jer aku berani. time tu aku try cool. tak nak mewujudkan situasi tak elok sebab personal details kita semua dia ade. last-last aku dapat satu idea, ting!

aku amek handphone tu dan taip nombor celcom. no celcom ni sebenarnya aku just guna untuk call dan main games je. kalo free wifi baru aku buka whatsapp. nasib ko la labu. 

malam tu, dia sibuk kacau aku. tanya dah makan ke belom. bro, ini mengorat cara lama der. memang aku tak layan pon. entah la, dalam keadaan guest tak ramai dan sliding lock takde, tiba-tiba rase tak berapa safe nak stay sini. penyudahnya kitaorang tawakal saje semoga takde benda-benda tak elok terjadi.
receptionist counter
area untuk melepek. staff terengganu tu jadikan sofa hitam tu tempat tido dia
lorong untuk ke bilik
sorry, lagi sekali aku lupa nak snap gambar bilik. bilik okey, standard macam bilik-bilik di motel lain dan tak sempit sangat. ade space untuk solat dan letak barang.

dari segi design dan susun atur di lobi, aku suka. simple dan sedap mata memandang. 

kesimpulannya, apa yang boleh aku katakan, motel ini sesuai untuk solo & male backpacker. selain itu, budak-budak lelaki yang datang bercuti dalam kelompok yang ramai pon sesuai stay sini.

yang tak sesuai adalah golongan kaum hawa samada datang secara solo atau berdua lebih-lebih lagi kalo berada dalam situasi macam kitaorang. bagi family, susah aku nak cakap, terpulang pada komen-komen yang korang boleh baca di agoda.

rata-rata review yang aku baca ramai cakap dari segi location depa menang. komen-komen lain seperti bilik berbau, tuala kotor dan sebagainya itu perkara biasa di mana-mana motel/guesthouse sekalipon. macam aku pernah cakap, kalo bangsa tak kesah just ignore as long as tidak memudaratkan diri sendiri.

ada juga komen yang mengatakan staff depa rude dan tak sesuai tidur dekat sofa lobby. betul, kebajikan staff perlu dijaga. kesian aku tengok budak terengganu tu. manakala staff lagi sorang dan anak sedara owner boleh plak sedap tidur dalam bilik. lagi satu, aku belajar tentang perangai orang pakistan ni, diorang jenis kasar. no wonder depa rude, pushy dan lain-lain yang sewaktu dengannya.

sekiranya owner atau staff terbaca review aku ni, belajar la cara beradab dengan orang. kalau tak suka dengan malaysia, bak kata pak-pak menteri sila lah keluar dari malaysia, kannnn. 

anyway, island time motel ni memang value for money dan kena dengan bajet aku. rasenya lepas ni kalo ke langkawi, aku takkan stay sini dah. hopefully pihak pengurusan dapat buat perubahan ke arah yang lebih baik pada masa akan datang. 

skema sangat ayat last tu. ape-ape pon, tq for reading!

No comments:

Post a Comment