virtual friends

Wednesday 30 December 2015

selamat tinggal 2015 yang awesome!

assalamualaikum wbt,

masa aku tengah taip entry ni, tahun 2015 akan melabuhkan tirainya dalam masa beberapa hari lagi. banyak kisah suka duka yang kita tempuh. ada yang manis untuk dikenang, dan sudah tentu ada jugak yang pahit untuk diingati. pendek kata, macam-macam perasa hado.

hari nie aku nak kongsi dua kenangan manis yang terjadi pada tahun ni. kedua-dua kenangan ni indirectly memberi impak yang positif dalam life aku. pertama, aku yakin dengan rezeki Allah swt ada untuk setiap hambaNya. kedua, tiada yang mustahil untuk lakukan ape saje bila mengembara.
lenovo - A5000
ini cerita awal tahun hari tue. opis aku ade buat annual general meeting (AGM) dan menyediakan 30 hadiah cabutan bertuah. memang dah tertulis grand prize tu rezeki aku padahal selama ni tak pernah bertuah pon.

yang kelakarnya, sebelum tu emcee dah announce empat nombor tapi orangnya dah takde. bila emcee announce nombor kelima, terus aku bangun, haha. dapatlah tepukan gemuruh dari audience, terasa macam ct nurhaliza sekejap u ollss :p

walaupon free handphone ni hanya cap lenovo, tapi lagi baik dari handphone aku yang sedia ada. secara automatik, target nak beli new handphone serta merta removed dari my bucket list. terima kasih Allah :)
kenangan manis yang kedua plak ade kaitannya dengan kisah travel aku. alhamdulillah, nampaknya angan-angan mat jenin aku nak melancong ke luar negara jadi kenyataan.

dulu aku pernah story pasal pengalaman pergi travel bersama travel agent. ada kelebihan dan keburukannya. so, kita yang tentukan mana yang terbaik untuk kita. macam aku sendiri, travel secara backpacking lagi memberi kepuasan dan nampaknya konsep ni kena dengan jiwa aku.

nak tau ape sebabnya? boleh baca jawapan di bawah. aku malas nak explain lelebih. mostly sebab musabab yang penulis ni kongsikan 150% aku setuju. betul dan tepat - bacalah!


untuk tahun 2016, idok la aku nak tulis satu persatu azam yang mana akhirnya nanti satu pon tak tercapai. kali nie kita tukar kaedah sket. sape nak follow, dipersilakan. aku gantikan azam tu dengan 'senarai baldi' then tepek dekat wallpaper handphone siap-siap. jadi, asal on handphone jer, pandangan mata teruih terpacu pada 'senarai baldi' tue. hiks, mampu buat tak?
bucket list kaum wanita yang susah nak dilaksanakan saban tahun termasuk la aku, hehe
selain tue, next year jugak aku plan nak travel secara solo. lama dah hasrat ni terpendam. bukan ape, banyak faktor yang perlu aku ambil kira. contohnya macam kena dapatkan restu dari pemegang lesen terbesar, my parent. at least kita akan rase selamat nak travel dengan keizinan depa. hopefully impian yang satu ni jadi kenyataan.

antara azam yang paling aku suka. copyright backpackerbusuk
aku bersyukur dengan rezeki yang ada hari ni. bohong la kalau aku cakap sebelum ni aku tak pernah mengeluh. rezeki manusia ni Allah swt datangkan dalam pelbagai cara. setengah orang belum ade rezeki dekat jodoh tapi ade rezeki dalam kerjaya. sebagai manusia, hakikatnya kita perlu kembali kepada fitrah. 

satu tips yang aku amalkan masa travel, aku suka perhatikan keadaan sekeliling samada kawasan persekitaran atau ragam manusia. dari situ, kita akan belajar bersyukur dengan kehidupan sekarang. inilah university of life yang sebenar.

insyaallah, sesuai dengan peningkatan usia, cewah :p

aku akan perbaiki diri pelan-pelan. kalo sebelum ni aku cepat marah lepas ni kena banyak bersabar. sape tak nak jadi baik kan? semoga kehadiran 2016 aku lebih matang dalam semua aspek kehidupan dan apa jua keadaan sekalipon.

selamat datang 2016!!!

2 comments:

  1. Wah menang tepon tu !

    Kena cuba backpacking solo. Minta elok-elok kat parent mesti dapat punya !

    ReplyDelete